Thursday, March 8, 2012

Fredagstema

Friday, Friday - veckans bästa dag. Hela helgen ligger öppen för nya äventyr. Denna helgen ska dessutom våren slå till på allvar i Stockholm med sol och vårvärme :-)

Men fredagstema ska vi ju köra. Dagens tema från Olgakatt handlar om Reklam. Kollar du på reklam?  Påverkas du av den?

Ibland kollar jag på den och ibland inte. Brukar försöka utnyttja reklampauserna till att passa på att göra annat alternativt kolla in vad som sänds på andra kanaler genom att zappa runt. Men är det inte typiskt att ibland är det liksom reklam på ALLA kanaler samtidigt. Då kan det bli så att jag blir sittande framför reklamen. Det finns ju alla typer av reklam. Reklam man gillar och reklam man hatar och verkligen inte klarar av att se. Jag tror man påverkas mer av reklam än vad man tror att man gör. Reklam tycker jag ofta är ganska intetsägande. Ibland känner jag att man kan kolla på samma reklamsnutt om och om igen och ändå inte minnas vilken produkt det är reklam för. 

En hat-reklam är Fabian för Siba butiken som säljer elektronikprylar. 

En favorit som känns otroligt svensk är reklamen för Bregott med kossorna i Bregottfabriken som blivit en riktig klassiker vid det här laget. 




Idag började jag morgonen här på mitt favorit café med en sådan här kopp. The best way att starta en fredag på. Jag kom dit lite tidigare än jag brukar. Kunde inte sova så jag klev upp 20 minuter tidigare. Men det blev ju bra för då kunde jag sitta här i godan ro och njuta av mitt morgonkaffe.
V.Street Coffe på Vasagatan. Här är jag stammis vid detta laget. Här finns riktigt gott kaffe och alldeles underbara mackor om man är sugen på något att tugga på.

Vårvärme har vi ju blivit lovade nu till helgen. Så jag inväntar att den ska slå till här snart och att det ska se ut så här vid Slusslen då jag cyklar hem i eftermiddag. För så här såg det ut för någon vecka sedan innan köldknäppen kom. 

11 comments:

Gnuttan said...

Det är nog tyvärr så, att man påverkas mer än vad man tror av reklamen, även om man tycker att man zappar bort och ignorerar den mest möjligt. Själv får jag dock ofta motsattskänslan; rengöringsmedel det blir gjort mycket reklam för vägrar jag t.ex att köpa - om det behövs så mycket reklam för att sälja dem, kan de ju inte vara bra. ;-)
Lite reklma fick du ju också med på fotona; från väggen i ditt mysiga café. :-)

Karin said...

Men visst är det irriterande att alla reklam-TV-kanaler samordnar reklamavbrotten så att man inte kommer undan!

Nilla said...

Ja ibland kan det ju vara bra med reklampauser, om behöver gå iväg och göra någonting :-) Men det bästa är då man kan spela in program och sedan bara spola förbi reklam och pausa när man vill! Ha en fin dag.

Desiree said...

Gnuttan, visst är det så att man troligtvis påverkas mycket mer än vad man tror. De gamla fina reklam skyltarna från mitt favo café är så himla fina. Gillar dem mycket.
Ha en skön helg.

Nilla, håller absolut med dig. Kan bli galen på att det är så mycket reklampauser och att de ofta är ganska långa.
Trevlig helg.

Karin, ja det är sååå trist när det händer. Då blir det till och med nästan kul att hänga tvätten eller vad man nu behöver göra ;-)
Ha en fin fredag.

Annika said...

USCH tycker genuint illa om TV-reklam, och om radioreklam.
Visst synkar kanalerna så de har reklam samtidigt.
Tycker nästan all tv-relklam är dålig, både här i US och iSverige. Ser jag ngn ggn på trean och femman håller jag på att gå åt för reklamen är så skitjobbig.

Vilket CAFE du har, Desiree!!
DET är ju alldeles underbart!
SÅ fint. Dit vill jag gå i sommar. Vi kanske kan ses där?

OCH ny blir alla stockholmare vårrrusiga. Härligt.

Kramar!!!!

Charlie sa ... said...

Jag har haft förmånen att dricka kaffe där med dig!
Det var verkligen jättetrevligt. Tycket om att de fixar ditt kaffe när de ser dig, vet vad du tycket om ;)

Jag har samma relation till reklam som du...den enda gången jag verkligen gillar reklam är på bio numera.

Ha en fin helg!!

Kram!

Desiree said...

Annika, ja jag gillar inte heller reklam. Reklam är lika dåligt vart man än är både här och i USA. Ja klart vi får gå dit och ses i sommar. Himla nice och gott ställe.
Kram!

Lotta, nu är det ännu roligare att gå dit då jag blivit lite av en stammis på fredagar. Ha en skön helg Lotta.
Kram!

Saltistjejen said...

Så härligt med vårkänslor och vårvärme!! Hoppas ni kan få njuta riktigt ordentligt av den i helgen nu!
:-)
Och visst påverkas vi mer av reklam än vi tror. Kanske inte så att vi vill springa och köpa ngt s fort vi sett en bra reklam men vi blir "omedvetet medvetna" om olika produkter (märken loggor etc) vilket gör att vi ändå ofta väljer att köpa just de produkterna när vi står där i affären och scannar hyllorna. Iallafall enligt en jag känner som jobar inom reklam och förklarade det på det sättet för mig. De flesta konsumenter köper endast produkter de ngn gång tidigare sett. Annars "ser de inte produkten" på hyllorna bland alla kända varor. Därför är det så viktigt för nya produkter och märken att göra reklam innan så att vi liksom ska ha det i bakhuvudet när vi handlar.
Kram!!

Anne-Marie said...

Reklamen i USA tycker jag är urjobbig eftersom den kommer så ofta. Kanske det är så även i Sverige nuförtiden på t ex Kanal 5 och liknande kanaler. Jag brukar ofta göra något annat under reklaminslagen och ibland tar jag mig för pannan ;) och undrar hur fåniga reklamsnuttar de kan hitta på.
Härligt med vårvärme. Här skall det i stället bli kallare och regna, snöa och blåsa under oöverskådlig framtid. Kramar!

Taina said...

Här sänds reklam samtidigt. Och jag passar på att göra annat de ggr jag tittar på TV. Blir ganska sällan faktiskt. Som liten älskade jag reklam på den finska televisionen. Då tyckte jag det var spännande. Ser på Liisa att hon kan tycka reklam är kul på barnkanalerna. Och att HON påverkas hör och ser jag direkt. Alla nya och "måste" prylar för barn osv. Själv påverkas jag en del såklart men jag springer inte och köper mirakelgrejer bara för att det visats hundramiljoner ggr.

Ha en toppenlördag. Nu ska jag till gymmet och svettas!

Kram

Miriam said...

Håller helt med om att vissa reklamsnuttar kan man känna igen och vara väldigt van vid för man har sett den hundra gånger men så fort den är slut kan man inte för sitt liv säga vilken produkt den handlar om.

Åh vad härligt med bilden från slussen, får verkligen sommarkänsla!