Friday, September 9, 2011

My secret Friday treat


I have a new secret Friday pleasure or treat that I indulge in. I have passed by this coffee shop so many times on my way to work (well I pass by it every morning as I am on my bike) and it has always looked so cozy and inviting. You feel the smell of coffee in the air which has also made me want to stop so many times. So finally during this summer I decided to stop and have a cup of coffee there. However, they had just closed for the summer so after my summer vacation in August about three Fridays ago I saw they were open again and this time I made sure I took the opportunity. I was not disappointed. The coffee was just as good as I ever imagined that it would be. Rich and with a creamy layer of foamy milk on top of my cappuchino. I love the small detail of the little heart that they create in the foam.

It seems to be two guys that own this place and it is always filled with people so it sure is popular. You can sit both inside or outside. I like the posters they have on the wall above the coffee machine.They are cool. This is just one of those great places that you fall in love with. The sandwiches, muffins and cardamom buns are just as delicious as the coffee. I have tried the sandwiches anyway and they are very good. They keep high quality here on everything.They sure got good stuff here ! So the place is called V.Street Coffee and is located on Vasagatan.


I am so glad I finally tooke the time and stopped by here. Many times it is about those small moments in life that give you so much pleasure. Sitting here sipping my coffee slowly looking at people passing on the street is a treat. Even if I don't sit here more than 10 to 15 minutes it is worth every single minute. Normally I would rush off to work thinking I don't have time for this. I think it is important to take the time and give yourself moments just like these. After all life is so much about those small quality things you do and give yourself.

It sure makes my Friday brighter and better. When I wake up I know I will soon get to one of my favorite places and start my day by sipping some real good coffee. So this has by now (three Fridays) become my new Friday treat and ritual.


Another place that I pass not far from my work place (around St.Eriksplan) is this small bakery called "Bakery and Spice". Many times during summer and fall they have the door open and you can sneak a peak at the bread loafs on the shelf rack cooling off.

HAVE A NICE WEEKEND!

8 comments:

Saltistjejen said...

Vilket otroligt mysigt ställe! Och bra kaffe dessutom! :-) Tycker som du att man ibland bara måste ta vara på de små stunderna. Det är ju trots allt de som förgyller livet och vardagen. :-)
Kramar och hoppas ni har en riktigt fin helg!

Charlie sa ... said...

My style!!

Skulle också vilja dricka kaffe där!

Jag har också gjort fredagar till en speciell dag då jag verkligen ser till att börja "Lotta style" - det kan vara att stanna vid lilla bageriet, eller ta en ny väg eller min favoritväg, stanna vid bryggan och sätta sig där med vad man nu har med sig. Alla har nog en favoritplats eller någonstans special även på väg till sitt arbete.

It makes the difference! På väg hem (och jag försöker gå tidigare också på fredagar) blir det färska blommor, grönsaker och gärna ett glas vin.

Ser härligt ut på din coffeeshop!

Kramar och jag passar på att önskar en trevlig söndag

Desiree said...

Saltis,ja det är något jag kommit under fund med att det faktiskt så många gånger handlar om de där små stunderna i vardagen som betyder så mycket. Så nu ser jag till att TA mig tid till att stanna här och börja fredagen med något jag verkligen tycker om att göra och det är jag väldigt glad över att jag kom fram till.
Kramar tillbak.

Lotta, ja visst är detta din stil. Du har faktiskt inspirerat mig i detta beslut och generellt i att ta vara på de små stunderna på ett nytt sätt. Det gör stor skillnad.Jag tror att det många gåner är de här små sakerna man gör och de små stunderna som man faktiskt sedan kommer ihåg bäst. Visst skulle man kunda skynda vidare till alla måsten men så viktigt att inte göra detta alltid.
Tack för all härlig inspiration och keep brining it on :-)
Kraaam!

Anne-Marie said...

Även om jag inte är någon kaffedrickare ser det väldigt mysigt ut. Roligt när man hittar små "oaser" som man kan återkomma till. Och jag ser att de har den "obligatoriska" skylten på engelska. ;) Jätteviktigt att unna sig själv saker och ting som du gör. Jag har så nära till jobbet att jag inte har några andra vägar att ta än vägen till jobbet. Ha en fin söndag. Kram!

Desiree said...

Anne-Marie, ja som du säger, det är viktigt att kunna unna sig saker och ting och inte alltid skynda på. Det finns så många ljuvliga oaser man annars skulle gå miste om här i livet.
Det kan vara en god kopp kaffe det kan vara vad som helst :-)
Kramar

Fröken fräken said...

Vilken gulligt litet fik. Det måste jag kolla efter när jag kommer hem, jag brukar bo på Odenplan när jag kommer till Stockholm och hälsar på så det är ju inte alls långt att gå. Fast då kan man ju inte sitta ute men det spelar ju ingen roll. Jag saknar mysiga cafen det finns så få där jag bor.
Jag gillar också bilderna

Kram

Monica said...

Har varit där och det stämmer allt:-) och jättebra vana du inlett:-), något ganska litet egentligen kan vara värt så mycket.

Desiree said...

Fröken fräken, ja du får passa på att gå dit och testa när du är hemma. Odenplan är ju väldigt centralt och bra. Det finns ju så många fina och mysig fik i Stockholm. Helt otroligt utbud på just caféer.
Kram

Monica, kul att du varit där. Jag har verkligen förälskat mig i detta lilla ställe.
Kram