Wednesday, September 19, 2012

Southern Living

All American and life down in the deep South where everything is BIG. A lot bigger than in Europe. Houses with beautiful southern front porches. You see a lot of flags now like the one in this picture. Flags that state which football team you are for. Collage football is huge and the biggest teams in Alabama are Alabama and Auburn, two rival universities.

 Yes, everything is a little bit bigger in the South. You got to have your big pick up truck. I would love to have one if I could afford the gas (this one runs on disel) and if I would be able to park it. It would never really work out to have a car like this one in Sweden. You just would not be able to park it anywhere even if you could afford the gas and even if they could make them more environmental. But Mike's truck sure was very comfortable to ride. Maybe it is the Texan in me that just can't help falling in love with the boots and the pick up trucks.


 Love love love the produce section at grocery stores. So delightful so see the neat and fresh rows of fruits and vegetables. The produce section in Sweden just always comes far behind compared to the ones found here.


 Again the question of size. Both apples are actually American. The smaller one was from a big bag that I bought and the larger one are considered the more regular size.




 We also got the opportunity to have a Costco moment. We used to be members. I like Costco. They have lots of great stuff to good prices. On weekends they always have a lot of different things to taste. You can actually snack yourself a free lunch here.


 At Costco everything is sold in big format. That is what cuts price down. The shopping carts are big and the asiles are wide.


 Big packs of spinach and rice. Sacks of rice of about 11 kg. If you are a big family or if you have a lot of space for storage/big pantry you can make good deals.


 The sweet corn of the South is so delicious! Also very cheep. You can get six or eight corns on the cob for 2 dollars.


 Churches are big down here. Both going to church and the size of the churches themselves. Wednesday evenings there are bible studies and on Sundays there is of course church. Sundays around eleven you got the streets and stores pretty much to yourself. You see people dressed in their finest clothes coming or going to church. Churches are much more than just for religious purposes. They organize a lot of activities for kids. The church is a community in itself. People pay 10% of their salary to church down here so churches are rich and can offer a lot of things to their members.


 Houses are just so much bigger in the South compared to other parts of the states as well as Europe for sure. This one is just enormous. It almost looks like a castle. You sure don't want to clean this one on your own. Even if you do have cleaning service you would still need more than one person to come and clean it for you. Yard service is another must. This house is just too big for my taste. 

 Here is another more regular size home in our old neighborhood. I like the New England style it has. Regular size homes are still really large. You get a lot for your money when it comes to living if you live down here. Passed by a house about this size or slightly bigger right by the golf course that was for sale for about 500,000 dollars. We had the big house when we lived here. In my opinion you should stick to the right size. Too small is not good but too big can also be too much. A big home still requires more time and more money to keep it up.


The all American crock pot. Add what ever you want for your soup, stew, chili or whatever you are making in the morning and then it is done by the time you come home. I have started to see crock pot versions come to Sweden lately. 

 
 The white poision that still goes undetected in many cases - sugar. People are very aware of fat but still not as aware of sugar. Things are just so much sweeter here in many cases. Finding cereal that is low in sugar requires reading the fine print. The taste may be great and it may contain a lot of fiber but this one still contains 12 grams of sugar per serving that is one cup (2.5 dl). 


 Ooooh the ice cream section is to die for! I can just loose myself completely here and practically stand and drool. M'am can I help you find something I heard behind my shoulder as I stood here. The friendly Publix guy approached me. No I am fine (just admiring the ice cream) I thought to myself. All you living in the US you just don't know how lucky you are to have these kinds of ice cream shelves in the store. Well it is not just one shelve it is really a whole aisle. 
 Of course we made sure we got plenty of our favorite brand. Edy's is just the best ever!

 There is this small sub division of town houses in our old neighborhood that I just love. I think they are really cute. This would have been the perfect size of a home for us. The house was too large but something like this would have been just right. In the back they all have a large decks so you can hang out and enjoy some good BBQ but without a big yard to take of.

12 comments:

Charlotta said...

Jag ÄLSKAR att läsa om era resor!! Och oj, vad jag längtar efter att komma till USA nu. Tur att det inte dröjer så länge! KRAM!

Miss Marie said...

Jag blir verkligen sugen på att bo i USA när jag ser dina bilder! Ett sånt där hus, ja tack! Men självklart då med städhjälp och trädgårdsmästare! :)Men bilen... nej, det fattar jag mi inte på! Tar hellre en normalstor bil. Och den där glassen, den verkar så gooood! :)

Taina said...

Hahaha, så du gillar dessa bensinslukande pick ups? Monsters verkligen, men ack så bra i många lägen. Bo utanför storstäder så är de ju ett måste för många.

Och visst känns det som om det mesta ÄR så mycket större här. Lite överdrivet ibland. Men på något sätt vänjer man sig ganska snart och tycker det är "normalt". Ända till man åker till Svedala och upptäcker plötsligt att det normala är något mindre.

Har faktiskt aldrig varit till Costco. Kanske ska testa? Det är väl en medlemsavgift?

Kram kram

Annika said...

MYSIGT inlägg!!
Visst är allt större i USA. Allt.
Till och med vädret!
Costco gillar jag mkt, deras kött och deras grönsaker är verkligen TOPP!!
OCh ja, jag tycker verkligen att amerikanska frukt och gröntavdelingar på mataffärerna ÄR outstanding!
Finns nog knapt ngt ställe som kan mäta sig mot dem.
ALLTID då jag köpe Edys tänker jag på dig. Det är liksom "din" glass och den är så god!!
Kramar!!

Victoria said...

Ja, mycket är större här - utom kylskåpen då, men det har vi ju ondgjort oss om förut! ;o)
Och bilarna, vilka monster! Om vi skulle flytta tillbaka till Sverige någon gång skulle jag sakna min Dodge något alldeles väldigt, men hon drar för mycket för att det skulle vara bra.
Håller med om att Edy´s glass är supergod! Vi köper faktiskt den oftast, de har så många goda smaker!
Kram!

Desiree said...

Charlotta, vad kul att ni snart ska tillbaka dit. När reser ni? Blir det till Boston och NY igen eller någon helt annanstans? Spännande.
Kram!

Marie, vi fick ju prova på att bo i stort hus som sagt men jag har kommit fram till att lagom är bäst. stort hus kräver mycket jobb och underhåll. Vi hade ju hela övervåningen som vi aldrig använde annat än när vi hade gäster. Lagom blir liksom också mysigast att bo men det var jättekul att få chansen att prova på att bo riktigt stort någon gång under livet. Huset vi köpte i Alabama kostade mindre än vår trea som vi sålde i Solna innan vi flyttade till USA. Men det är speciellt i Södern som stora hus gäller i många andra delar av USA bor man inte alls så här stort och kostnaden för hus på sina håll kan vara superdyrt.
Kram!

Taina, hi hi det är ju inte direkt politiskt korrekt eller bra för miljön att gilla sådana här stora pickisar. Jag skulle gärna ha en men inser också att jag skulle bli ruinerad av bränslekostnader och dessutom skulle jag aldrig klara av att parkera den. Den var inte direkt lättparkerad i USA heller så det hade aldrig funkat att ha den här. Men trots allt så är det något med en stor pickis som jag gillar.
Costco kräver medlemsskap men du kan alltid gå dit och säga att du eventuellt är intresserad av att gå med men först vill titta dig omkring. Då får man tillgång till ett temporärt pass så att man kan handla en gång innan man bestämmer sig. Jag tycker de är bra och de har väldigt fin kvalité på sina varor.
Kram!

Annika, hi hi ja Edy´s är allt min glass. Kunde knappt slita mig från den där glass hyllan :-)
Ja grönt och frukt avdelningarna i USA är helt outstanding. Whole Foods är en klass för sig men även vanliga matbutiker har betydligt högre standard på frukt och grönt än Sverige. Dessutom har det mycket större ekologiskt utbud på frukt och grönt.
Krami!

Victoria, ja det har du så rätt i att kylskåpen inte alls är lika bra eller stora. De svenska kylarna är mycket mer praktiska. De där side by side med sina smala hyllor gillar jag inte alls. Älskar att glass sortimentet är så stort i USA. Det finns så otroligt många smaker att välja på. Glasshyllorna ekar tomma här i jämförelse.
Kram!

Charlie sa ... said...

Oh, I it's so easy getting use to these sizes but just like you, a more moderate house size is what I prefer too. The utility expenses and not to mention the property tax, increase with the size.

When I visited City Gross in Stockholm they had a very nice fruit and vegetable selection. The overall store was large and sort of American style. With that said, the selection here is huge and
overall the stores in general are BIG. The market is so different with a population of 314,000 million people :)

Ice cream, cereal, washing detergent and sodas must the best sellers in this country! The selection is humongous and unprecedented :) It’s funny though, I still really like the “GB glass approach” – sizes in moderation,
flavors that I know from childhood, the joy of buying a single cone. But hey, who can resist the aisles with one appealing ice cream flavor after another ;)

Kramar!!

Anne-Marie said...

Kan tänka mig att hus i litet mer välmående områden är så stora som du visar. De ser ju ut som mindre slott faktiskt. Här i Weed har de flesta hus mer "normal" storlek. De är mindre än de flesta hus man ser i Sverige. Allt är relativt. :)
Frukt- och grönsaksavdelningarna här i USA imponerar om man jämför med de flesta i Stockholm i alla fall.
Det där med skillnad i storlek är påtagligt om man jämför t ex svenska och amerikanska äpplen, lökar, osv.
Kram!!

Christina said...

Vilket fantastiskt inlägg! Du har fångat allt på pricken!
Intressant att crock pots börjar dyka upp i Sverige! Jag älskar min!
Sweet corn, yum! Costco är ett kul ställe men vi är för liten familj och har för lite lagringsplats för att ha någon stor nytta av det.
Håller med om fruktdiskarna, jag nästa grät inombords i somras när jag var i Sverige, jämfört med Cali är det så torftigt och smakar så lite... Tack för ett jättebra inlägg!
Kram!

Desiree said...

Lotta, ja södern är ju lite unikt då det gäller storlek på hus och boende och som sagt lagom känner jag är bäst. Saknar inte det stora huset direkt. Det har självklart sin charm också att äta just en GB glass där man även har minnen till sin bardom. Jag älskar att det finns så mycket olika smaker på glass i USA och så många olika märken. Ben and Jerry´s tycker jag är för söta och för mycket annat extra i och de är ju de som är stora här. Bra glass är ju också så fruktansvärt dyrt i Sverige.
Kram vännen.

Anne-Marie, ja visst är det så att det är de övre medelklass områdena som har dessa riktigt stora hus men generellt så är det stora hus i södern. Man bor betydligt större än i Sverige. Jag känner dock att det skulle bli lite "omysigt" att bo i något som liknar ett slott.
Kram!

Christina, jag har funderat igen på att skaffa mig en crock pott nu när jag ser att de börjar dyka upp här. Såg en annons igår i en mattidning på en fin crock pot. Jag förstår att ni väljer att inte gå med i Costco om man bara är två och inte har massor med förvarings/frys utrymme så blir det lite väl stora förpackningar. Men vi brukade även tanka hos dem. De hade bra pris på sin bensin och rätt bra pris på vin och annat som inte var jättestorpack.
Kramis!

Jane said...

Jag önskar att husen här i OC vore lika stora:)Jag skulle gärna köpa en pick up, vet bara inte hur jag ska få in Emily, hihi.
Älskar verkligen Costco, grönsaker, fisk och kött, helt underbart. Favoriten är baby spinach, fräscht!

Vet inte om crockpot vore något för mig, men ser att allt fler använder dem här.
Kram!

Katarina said...

Vilket härligt inlägg!!! Du har verkligen förmedlat en känsla med dina bilder. Jag börjar tänka på så många detaljer från min egna tid i Duluth. Cosco, tyckte jag i och för sig var ett jobbigt ställe att handla på,, allt var i storförpackningar och för mig och L. var dom ofta i största laget..Kram