Thursday, August 26, 2010

Visit to IKEA

Yesterday me and C went to IKEA. Now we will not have to travel 2.5 hours in each direction to get to IKEA, hey we can even bike to it from my parents place. It was quite a while since we had been there the last time so it was fun to just stroll around and look at everything. The parking lot was completley packed with cars. I wonder if people work here in Sweden. How can so many people have time to come to IKEA in the middle of the week and in the middle of the day?

Yes it was overcast and with some light drizzling rain again. I better get used to this as it will only get worse with the cold season and winter approching. Today, however, the sun is shining and the sky is blue :-)
That feels soooo great!

This lamp both me and C liked quite a lot. It looks very cool.

C is walking around checking the fabrics out. He is very good at sowing actually and he is the one that taught me how to use a sawing machine. The fabric section is so much larger here in Sweden compared to our IKEA in Atlanta.
Yes there is junk food here in Sweden too. Unhealthy fast food. The Swedes love their hot dogs and there are hot dog stands almost everywhere. This is what a hungry Swede grabs on the go. A cheap hot dog. Well you do get what you pay for as everywhere else in the world.



Now IKEA stores here in Sweden also have a food section selling various goods.

10 comments:

Miss Marie said...

Härligt med IKEA! :) Jag såg faktiskt en tjej komma gående med en sån där lampa här i München härom dagen! Vet inte varför hon hade tagit med den på promenad, men men...

Och det är ju så gott med varm korv ibland! Onyttigt, javisst, men såååå gott! :)

Annika said...

Aha, har IKEA hemma också en Swedeshop numera!! Handlar folk där då???
Yes, junkfood finns överallt. Du borde vika ett inlägg om alla korvmojjar i Sve där man får tunnbrödsrullar, korv, hamburgare och mörbitar and what not...allt med pommes eller mos.
Onyttigt ja, men aj vad gott det kan vara ibland ;-)
IKEA rules!! OCH IKEA Barkarby har jag varit på massor med ggr. Den ligger närmast oss också i sve.
KRAMAR!!!!

Charlie sa ... said...

Välkomna tillbaka! Så glad att du fortsätter att blogga. Det här ju jättespännande att följa dina tankar och reflektioner när ni nu är tillbaka på heltid i Sverige. Att återvända och jämföra olikheter samt få perspektiv på utlandsboendet är ett kärt och återkommande bloggtema. Nu är ni på plats och kan rapportera och dela med er in real life.

Jag minns en tjej som förra året ungefär vid den här tiden skrev så varmt om Stockholm och vars bilder lyfta fram detaljer och känslor som var mycket starka. Nu har det blivit verklighet.

Jag håller också med Anne i hennes senaste svar; det är ett privilegium att få styra sina beslut. Boende och arbete är så pass centrala bitar i ens liv. Att få bo i ett annat land är inte alla förunnat, inte heller att återvända om och när man vill till sitt hemland.

Våren och sommaren har varit speciell för er och fyllda med flera härliga resor. Du har varit ledig lite mer och längre än du varit tidigare i USA och ni firade jul i Sverige. Det är klart att det blir en omställning att gå från en sådan vardag när ni haft ett ben i vardera världar och därmed säkert kunna njuta extra mycket. Nu är det "back to normal". Utan AL och USA:s inslag av dofter, affärer, rutiner, väder och TV program. Nu väntar andra och nya äventyr!

Stor kram! Det kommer bli jättebra!

Desiree said...

Marie, javisst var lampan cool! Måste sett lustigt ut att se någon komma gående med denna stora lampa. Kanske var hon på väg hem från IKEA?
KRam!

Desiree said...

Annika, vet inte hur mycket folk handlar på IKEA shoppen. Jag tycker att man ser flest som står i kö för att köpa just korv och kaffe och annat. Ha ha yes det ska jag ta och göra ett inlägg om korvmojjarna helt klart ;-)
Love IKEA! De har mycket bra där till bra pris.
KRam!

Charlie,tack så mycket. Roligt att du uppskattar att jag fortsätter att blogga. Ha ha jag tror jag vet vem den där tjejen som skrev så varmt om Stockholm förra året är ;-)
Du har så rätt i att det är verkligen ett privilegium att kunna få möjlighet att bo på olika ställen och att kunna återvända till sitt hemland när man önskar. Jag är otroligt tacksam över allt jag har fått uppleva. Det har varit sååå berikande att bo dessa år i södern. Du har så rätt i att nu väntar nya äventyr med en hel del att se fram emot. Det finns mycket att njuta av här. Idag har jag och C varit ute och cyklat en hel del. Vi uppskattar båda två denna frihet och möjlighet. Sverige är fantastiskt på många många sätt.
Kram!

Marianne said...

Härligt att ha nära till Ikea, även om man inte behöver Ikea på samma sätt i Sverige. I alla fall inte matavdelningen : )

Min son har en sån lampa, den är jättefin.

KRAM!

Anne said...

Ikea Barkarby är bäst (gillar inte Kungens kurva-Ikea), dessutom har det alltid varit närmast oss under alla våra olika Stockholmsboenden. Jag visste inte heller Ikea har matshop i svenska butiker. Hmmm, intressant. Men lite konstigt... men det kanske säljer där också.
Cool lampa, jag gillar moderna och lite "crazy" linjer på lampor. Ha en riktigt skön helg! KRAM

Desiree said...

Marianne, yes härligt med IKEA nära. Här behöver man ju inte matavdelningen men däremot kommer man väl att handla lite mer av inredningsprylar och lite möbler kan jag tänka mig om och när det behövs. Du kan hälsa sonen att han har en snygg och cool lampa.
Kram!

Anne, ja IKEA barkarby är våran närmaste och var det även då vi bodde i Sverige innan. Det är ju inte direkt så spännande matvaror de har i sin shopp. Jag tror inte att jag kommer att handla i matshoppen. Ha en riktigt nice helg.
KRam!

Anna, Fair and True said...

Jag föredrar Kungens kurva för den har alltid varit närmast mig och jag gillar den runda byggnaden (Peter gillar den inte och tycker det tar längre att gå runt i den än i Barkarby men det tror jag inte, i så fall är ju det för att KK faktiskt är större än B!). Shoppen säljer väl inte direkt så mycket svensk mat på det sättet förutom godis och kakor och sådant. Annars är det väl billig pasta och pastasåser och storpack fryspizza och sådant? Det är ju inte en svensk-shop på samma sätt som i utlandet där exilsvenskar har desperata cravings! :)

Katarina said...

Vi besökte också IKEA, igår, men i Kuala Lumpur! Det var så gott som tomt i IKEA shopen, så det blev inge ost.

Ha de gott nu!