Idag har det varit en strålande vacker höstdag och det är just dagar som denna som gör hösten vacker här på nordligare bredgrader. Jag och C gick en skön promenad ut på Djurgården. Det var fullt med liv och rörelse eftersom det var tjejmilen som gick av stapeln idag. Full folkfest nere på stan med andra ord. I solen så blev det riktigt varmt och skönt och man kunde gå utan jacka. Kändes SÅ skönt! Stockholm är en otroligt vacker stad och det är underbart att åter bo när vatten igen. På eftermiddagen åkte vi ut till mina föräldrar och åt middag. Passade på att låna nätet där och blogga lite eftersom vi inte har något vidare fungernade nät på Skeppargatan. Men på fredag flyttar vi ut till Hammarbysjöstad och där lär vi ha ett fungerande nät så då blir det lättare för mig att blogga. På jobbet har jag inte heller någon dator ännu så jag kan inte blogga eller kolla bloggar där heller (jag hinner förresten inte där för just nu är allt så nytt och det är full rulle från tidig morgon tills dessa att jag går hem).
Idag blir det en lista over lite observationer och annat som jag lagt märke till här sedan vi kom hit:
Det homogena modet: Svenskar är väldigt modemedvetna och interesserade av mode. För en som inte hängt med om vad som gäller är det lätt att snappa upp senaste trenderna genom att bara sätta sig ner och observera Stockholmarna. Helt klart ska det vara leggings eller andra smala byxor som stuprörsjeans nedtill och sedan ska det vara tunikor eller någon större lite löst sittande tröja ovan. Modet här bärs som en uniform nästan. I boken ”Eat, Pray and Love” så försökte de ju beskriva olika städer eller ställen med ett ord och där fanns det ju med en tjej från Sverige som valde ordet” conform” för att beskriva Sverige och Svenskarna. Det stämmer bra att det finns en slags osynlig mall som man gärna ska pass in i. Modemässigt ska det vara svarta leggings och till detta Converseskor, det är tydligen vita Converser som gäller då.
Fukten: Inte alls här som i Alabama. Saknar faktiskt inte den där klibbiga fukten ett dugg. Här är helt underbart nu med lite kyliga krispiga morgnar.
Plastpåsar: Här får man inte en million plastpåsar då man handlar. Man packar sina varor själv i plastpåsar eller tygpåsar som man har med sig själv. Även i butiker där man kan få en påse gratis då man handlat så frågar de faktiskt om man vill ha en påse eller behöver en påse om man bara handlar någon enstaka vara. Den frågan hade man inte fått i Alabama, där hade det paketerats i påse vare sig det behövs eller inte.
Köttfärs: Här är den så finmald och inte alls så där grovmald som i USA. På något sätt är det mycket lättare att ta till sig priser då de står i kronor per kilo istället för dollar och pund som viktenhet. När jag handlade i USA så tänkte jag sällan på vad sådant som kostade per vikt just kostade. Det var för jobbigt att räkna om så jag tog det jag behövde så fick det kosta vad det kostade. Här säger ju priset i kilo en så mycket mer.
Dijonsenapen: Ha ha hade glömt att den faktiskt är STARK här som den ska vara. I USA är den så himla mild.
Ziplock påsar: Ovanligt här. Jag måste säga att jag saknar dem. De finns men är inte det vanligaste alternativet. Men jag får nog ta och köpa några.
Persienner och gardiner: Här drar folk inte för alls på samma sätt som USA där man oftast drar för helt. Man har ingen aning om folk är hemma eller ens bor i huset då man körförbi eller går förbi i USA. Här ser man in till folk på ett helt annat sätt även kvällstid eller i synnerhet då eftersom det är mörkt ute och man har lamporna tända inomhus. Jag känner nog att jag har blivit lite amerikaniserad på denna punkten. Även om jag inte vill leva i en bunker så drog jag ner persiennerna igårkväll för att få det lite mer privat på kvällskvisten. Även dagtid har jag här persinnerna nedfälda men öppna så att man får in ljus det känns rätt lagom.
Här är jag bara vanlig, här sticker jag inte alls ut på samma sätt som mer vältränad och smal. Jag går på gatorna här och tänker oj vad folk är smala och vad många människor som är vältränade och som är ute och rör på sig. Jag är ju van vid södern tjockisar som sakta vaggar fram längst med gatorna. Visst finns det smala och vältränade även i AL men de är betydligt mer ovanliga än vad de är här. Här är jag bara en vanlig tjej, en i mängden som är ute och tränar och sportar.
Det känns fortfarande ovant att handla här. Även om jag känner igen det mesta så är jag fortfarande så finns det en del nytt och spännande här. Men jag är också så van vid min Publix i Alabama där jag visste precis vad jag brukade handla. En del varor saknar jag. Jag hade gärna velat köpa en stor burk med Clorox Wipes igår men det finns ju inte här. Å andra sidan är det mycket roligare att handla just nu när det fortfarande känns lite nytt. I Alabama var det inte så kul eller spännande. Man bara plockade ner mer eller mindre samma varor i sin kundvagn vecka efter vecka. Jag lär nog snart bli van vid handligen och varuutbudet här också.
Ha en bra start på veckan och en bra vecka allihop om vi inte hörs innan nästa helg.